12/15/2016

Grafiikan löytäminen uudestaan

Olen jo pitkään intoillut, että haluan tehdä taas taidegrafiikkaa. Oikeastaan koko taideopintojeni ajan. Porin taidekoulussa opiskellessani sain kipinän, joka on jäänyt taka-allalle (kuudeksi vuodeksi) turhankin pitkäksi aikaa. Syksyllä aloin tekemään kartonkigrafiikkaa. Aloin tekemään vanhoja luonnoksia, mitä olin aikoinaan grafiikkaa varten piirtänyt, olin tutkinut hyönteisiä ja jugend eli art nouveau tyyliä. Halusin käyttää laatan kulmissa jugend henkisiä kulmakoristeita. Niistä syntyivät sitten ensimmäiset vedokset.





Sen jälkeen olen tehnyt muita luonnoksiani laatoiksi ja valinnut minua kiinnostavia piirros aiheita. Osaan tehnyt tausta tutkimusta. Kuten kallojen kohdalla on valikoituneet tietyt lammaslajit. Tutkin lampaiden sukuun kuuluvia lajeja ja eteenkin luonnonvaraisia lammaslajeja. Jonka jälkeen päädyin katsomaan Punaista kirjaa, johon on merkitty mm. uhanalaisuus luokitukset lajeille, luin tiettyjen lajien uhanalaisuustilanteita ja vaivuin todella syvälle näihin tilastoihin. Niiden tutkiminen oli niin mielenkiintoista, että varmasti jatkossa teokseni käsittelevät Punaisesta kirjasta pohjautuviin kauheuksiin, miten lajeja alkaa olla kuolemassa sukuputtoon. Ja miten se pelottaa minua.





Kissojen kohdalla ei ollut niin laajaa taustatutkimustyötä, vaan kissat syntyivät jostakin. Olemaan hämmentyneitä viikonloppukissoja. Kyseiset kehystetyt vedokset olivat myös Rajataiteen myyntinäyttelyssä. Pidän tuosta valkoinen-musta-valkoinen-musta kehystyksestä itse todella paljon, se luo teokseen jännän tunnelman. Kehystin teokset niin oikeaoppisesti, kun minut on opetettu kunnolliseen paspis pahviin, teippasin happovapaalla teipillä vedokset ja laitoin väliin happovapaan kartongin. Sekä liimapaperilla kiinni, ripustus lenkit ja rautalanka jäi laittamatta, koska en ehtinyt niitä hankkimaan. Nyt aijon vielä kaikkiin lisätä sellaiset! 

Nätisti ja kestävästi kehystäminen on super hauskaa hommaa ja lopputuloksesta tulee mielestäni arvokas. Riippuu totta kai työstä mitä kehystää, että sopiiko kehystystyön henkeen. Kyseiset teoksetkin vaihtoivat omistajaa, mikä lämmittää minun mieltäni!